Mīti par "vieglajiem" produktiem 16 maijs

Kad mode uz veselīgu dzīvesveidu pakļāva savām idejām visus masu informācijas līdzekļus, vispirms saausījās vismazāk veselīgās pārtikas ražotāji: fast-food, kolas, majonēzes u.tml. Risinājumu atrada mārketinga speciālisti, un tagad „neveselīgajai” pārtikai „veselīgās” klasē pāriet palīdz viens vienīgs vārds uz iesaiņojuma: Light.

Parādījās light-kola, “vieglā” majonēze, „vieglais” krējums un pat „vieglā” pastēte. Reklāma apgalvo, ka šie produkti esot ne tikai veselīgāki par to variantiem ar pilnu kaloriju saturu, bet arī palīdzot novājēt. Lai propaganda būtu vēl pārliecinošāka, televīzija sāka ieviest modi uz „vieglajiem” mazkaloriju produktiem, un tas nostrādāja: veikalu plaukti piepildījās ar glaunu pseidodiētisko produktu sortimentu.

Visaplamākais un kliedzošākais savā krāpšanas būtībā ir mīts par to, ka „vieglie” produkti palīdz novājēt. „Vieglo produktu” ēra ASV startējā astoņdesmitajos, un pa šo laiku aptaukojušos cilvēku skaits šajā valstī ir turpat divkāršojies. Apzīmējums light signalizē, ka šajā produktā tauku vai cukura saturs ir nedaudz mazāks nekā parastajā variantā, tātad arī mazāk kaloriju. Tā tas tiešām ir, ja problēmu apskata tikai no vienas puses.

Šo mītu izkliedēja franču dietologi. Lietas būtība ir tajā, ka mazkaloriju produkti, pirmkārt, nemaz nenomāc izsalkuma sajūtu, un otrkārt, atmet jebkuras psiholoģiskās barjeras – un light produktu fani sāk ēst neizmērojami vairāk. Bez tam, tādi mūsdienu sabiedrībai nepieņemami produkti kā cukurs visos „atvieglotajos” produktos tiek aizstāti ar aspartāmu, saharīnu vai citu ķīmisku analogu. Domājams, nav nepieciešams aprakstīt visus procesus, kurus izraisa šīs vielas – pietiek tikai minēt vienu piemēru: cukura aizvietotājus fermeri izmanto sivēniem, lai tie ātrāk uzņemtu svaru. Dietologi apstiprina, ka paradums izdzert dienā pa skārdenītei „diētiskās” kolas palielina aptaukošanās risku par 41%.

Atsevišķa uzmanība jāvelta beztauku produktiem. Attiecībā uz tiem darbojas vienkārša likumsakarība: jo mazāks tauku saturs, jo vairāk kaloriju. Tas tādēļ, ka beztauku produktiem zūd mums pierastā garša un pievilcība, taču diez vai jūs spēsit pamanīt būtisku atšķirību starp parasto un attaukoto jogurtu: pēdējā gadījumā treknums aizstāts ar cukuru, cukura aizvietotājiem, augļiem, šokolādi, graudiem vai cieti. Veselai virknei produktu treknumu „pazemina” parasts ūdens, kura saturs light versijās, izrādās, ir vairākas reizes lielāks nekā parastajās.

Tādējādi diētiskajā dārzeņu zupā kaloriju ir vairāk nekā gaļas buljonā, light pastētē – vairāk kaloriju nekā gaļā. „Viegluma” ilūzija momentāni izkliedējas, salīdzinot divus dažādas izcelsmes jogurta trauciņus: attaukotajā jogurtā ir vairāk kaloriju. Augļu un šokolādes jogurti kaloriju ziņā vienādi ar pilnvērtīgu desertu. Ļoti barojoši ir jogurti un kefīrs ar graudiem. Tiesa, graudaugi ir lietderīgi praktiski jebkurā veidā, taču tie noteikti nepalīdzēs jums novājēt. Bez tam jebkurš dietologs apstiprinās, ka, jo biežāk lietojat attaukotus produktus, jo vairāk tauku uzkrāj organisms. Tas katram gadījumam, ja būs bads. Šis ir dabisks mehānisms, kas izstrādājies evolūcijas gaitā: ja organismā nonāk arvien mazāk tauku, tātad, ir barības deficīts un trūkstošās vielas jāuzkrāj. Rezultātā viss apēstais uzkrājas tauku slānī.

Solījumu tur tikai light kola. Tā tiešām satur minimālu kaloriju daudzumu (līdz pat vienai kalorijai), taču metamorfozes jēga nedz ārstiem, nedz dietologiem nav saprotama: vienas ķīmiskas vielas aizvietotas ar citām, viena mēģene no ķīmiskās laboratorijas – ar citu. Parastā kola un kola Light savā postošajā iedarbībā ne ar ko neatšķiras viena no otras: abas lieliski saēd rūsu un var noderēt saimniecībā, taču nekādi ne pusdienu galdā.  

Avots: www.kleo.lv

lasīt un komentēt