Riteņbraukšana - atpūta un treniņš sirdij 27 mar.

Ne katram patīk skriešana, aerobika vai joga. Bet varbūt riteņbraukšana ir tev piemērotākais sporta veids? Braukšana ar riteni ir ideāls treniņš vispārējās fiziskās sagatavotības uzlabošanai, tas trenē sirds un asinsvadu sistēmu, saudzē locītavas un lieliski palīdz nomest lieko svaru.
 
Ideāla fitnesa treniņa priekšnoteikums ir braucēja augumam piemērots divritenis. Laba riteņa iegāde nav lēts prieks. Vislabāk piemēroti ir komforta (trekking, crossbike, ATB) vai kalnu velosipēdi, kā arī ielas velosipēdi. Vispieprasītākie ir alumīnija rāmji. Labāki, bet arī dārgāki ir titāna rāmji un rāmji no oglekļa šķiedras.
 
Jāiemācās bremzēt un pārslēgt pārnesumus
 
Vienalga, uz kāda riteņa tu vēlies veikt savu fitnesa programmu, dažas lietas tev noteikti jāiemācās uzreiz. Vispirms iepazīsties ar pārslēdžiem un apgūsti bremzēšanu, lai gūtu priekšstatu par velosipēdu. Drošības labad veic dažus bremzēšanas testus, braucot ar lielu ātrumu. Diezgan svarīgi ir arī iemācīties braukt, pieturoties ar vienu roku pie stūres vai braukt, neturoties pie stūres vispār. Piemēram, ja nu tu gribēsi padzerties minerālūdeni braukšanas laikā?
 
Vislabāk ir trenēties, pamīšus mainot tempu
 
Ja vēlies galvenokārt uztrenēt sirdi un veicināt asinsrites darbību un vienlaicīgi arī baudīt dabu, tad tev ieteicams mīt pedāļus ar ātrumu 80-100 apgriezieni minūtē. Vienmēr pievērs uzmanību pulsam. Ideāls pulsa biežums ir 120-130 sitieni minūtē.
 
Velobraucienos, tāpat kā citos izturības sporta veidos, iesācējiem ieteicams trenēties ar pārtraukumiem. Iesākt vajadzētu ar piecu minūšu braucienu spraigā tempā un tad piecas minūtes braukt nesteidzīgā tempā, un tā tālāk, pamīšus mainot ātrumu. Regulāri trenējoties, braukšanas ilgumu straujā tempā ik pa nedēļai var palielināt pa vienai minūtei un lēno braukšanu pa minūtei samazināt.
 
Ērtāk braukt ar piemērotu sēdekli
 
Riteņbraukšana sagādā prieku, ļauj atpūsties un uztur labā formā. Taču nepareizs sēdeklis var izraisīt asinsrites traucējumus dzimumorgānos. Daudz kas atkarīgs arī no sēdēšanas pareizā pozā.
 
Kādā pētījumā noskaidrots, ka riteņbraukšanas laikā daudzi cilvēki izjūt diskomfortu sēžamvietā. Iemesls: braukšanas laikā uz mazā sēdekļa laukumiņa uzgulstas 50% ķermeņa svara. Tas var izraisīt pārpūli asteskaula un kaunuma rajonā. Lai novērstu asinsrites traucējumus šajās vietās, ieteicams lietot sēdekli ar lielāku laukumu sēdēšanai. Tam jābūt slēgtā tipa sēdeklim ar polsterējumu vidusdaļā. Vaļēji tipa sēdekļi pakļauj lielākam spiedienam nervus, vēnas un artērijas.
 
Ideālais sēdeklis vīrietim un sievietei
 
Ideālam sieviešu sēdeklim vajadzētu būt ar platāku daļu aizmugurē un pavisam šauru sēdekļa priekšdaļu, lai saudzētu sievietes dzimumorgānus. Vīriešu sēdeklim jābūt garākam un platākam.
 
Bieži jāmaina sēdēšanas poza
 
Lai izvairītos no apasiņošanas traucējumiem dzimumorgānos, ārsti iesaka bieži mainīt sēdēšanas pozu. Velosportistiem ik pēc desmit minūtēm vajadzētu iztaisnot kājas, piemēram, paceļoties ritenī stāvus. Sēdekli vislabāk noregulēt tā, lai sēdekļa priekšdaļa būtu mazliet noliekta uz zemi. Kājām nevajadzētu būt pilnīgi iztaisnotām, kad pedāļi sasniedz apakšējo pozīciju. Kad ceļgali ir mazliet saliekti šai pozīcijā, tie palīdz atbalstīt riteņbraucēja svaru.
 
Arī tiem, kuri nebrauc tik daudz kā velosportisti, vajadzētu bieži mainīt sēdēšanas pozu un regulāri apstāties, lai atpūstos. Garākos izbraucienos vēlama pusstundu ilga pauze. Tādējādi iespējams izvairīties no nepatīkamām sajūtām sēžamvietā un dzimumorgānos. Pārsvarā ieteicams sēdēt gandrīz vertikāli, nevis stipri saliecoties uz priekšu, kā to dara sacīkšu velobraucēji. Pretējā gadījumā tiek noslogota muguras muskulatūra un palielinās spiediens uz asteskaulu.
 
Avots: www.delfi.lv
lasīt un komentēt